Estocolmo

Nu är jag hemma från fyra fina dagar i vår huvudstad. Dagarna innehöll för det mesta shopping, men nästan lika mycket mys. Klockan fem steg jag upp på torsdagen och sen bar det iväg till kallax. På planet träffade jag min chef som skulle på kocktävling. Hoppas han vann. Sen fick vi vänta i ca ett år på att vårat bagage skulle komma. När det tillslut hade kommit skulle vi ta Arlanda Express till City. Planen var att vi skulle fråga några vuxna som vi tyckte såg snälla ut och be att få åka med dem, eftersom det är gratis för barn under sjutton då. Jag och Elina var påväg att balla ur, men Klara var stentuff och gick fram till tre kvinnor i fyrtiofemårsåldern som stod vid automaten och frågade snällt om vi kunde få åka med dem. De var helt snälla och sa att självklart fick vi det! Så där sparade man ju hundratio spänn! Inte illa pinkat.

Sedan när vi hade kommit fram var vi hungriga som vargar så vi gick till Wayne´s för att äta andra frukost. Efter det började shoppingen. Men ingen av oss fick särskilt bra skörd. Jag köpte en klänning och en lila zip. Båda är fina. Kommer kanske bilder imorgon om ni har tur! På weekday provade jag en klänning som kommer finnas i mina drömmar i en evighet framöver. Fast den var svindyr och jag kommer aldrig få uttrycka min kärlek till den på ett dansgolv, till exempel. När vi var klara och fötterna värkte for vi till Anders (klaras morbror) och Mia och deras lilla dotter Engla, och där väntade mat som jag kastade i mig. Hungrig var jag.

När morgonen grydde nästa dag bar det av till söder där vi fick vänta i en och en halv timme på att de bästa affärerna skulle öppna, men det gjorde inte så mycket. Jag köpte en fin kjol på stockholms stadsmission, men jag måste sy om den. Med är lite för stor, plus ganska ful! Haha. nej men tyget är iallafall alla tiders och därför måste jag fixa lite med den för att den ska bli bra. Samma dag köpte jag en magtröja från monki, en sjal från monki, ett par Rea-långkallingar från björn borg, och en klänning från tjallamalla. Bättre skörd på söder alltså. Elina köpte en slimkjol från monki som var het som glödande kol och klara köpte ett par skor från tjallamalla, vars klackar sträckte sig till skyarna, men ack så vackra!


På lördagen var det city igen. Dock inte lika länge som på torsdagen. Vi kompeteringshandlade lite, jag handlade bland annat en blus som jag hade provat på torsdagen men inte köpt, från Rules by Mary. Klara köpte en svinsnygg klocka från Urban outfitters. HET. Sen var det lunch i kungshallen och brödköp i hötorgshallen. Jag älskar hötorgshallen. Allt folk och alla lukter.

På söndagen hade vi ställt klockorna på nio, men vaknade ändå vid tjugo i åtta, av att en liten Engla kom in i vårat rum. Men det gick bra för hon är fruktansvärt gullig och mysig att ha att göra med.
Efter lite slapp och frukost och lunch bar det av till kulturhuset. Ett fantastiskt hus måste jag säga. Speciellt LAVA, där jag och Klara och Elina höll till. Det är ett ställe för ungdomar där man kan göra lite olika saker. Bland annat kan man vara i ett rum och pyssla. Man kan trycka på tygpåsar, göra pärlplattor, sy om kläder, göra smycken och massa annat. Det kostar pengar, men ganska lite och det kostar mer för vuxna eftersom stället är till för ungdomar mellan tretton och tjugofem år. Skitbra tycker jag. Om Luleå är smart gör dom något likannde i vårat kulturhus. Plus kvälls- och nattöppet. Det skulle väl vara underbart?

22801-155LAVA
 
Jag, Elina och Klara tryckte iallafall på varsin tygpåse.
22801-153
Först får man fylla ett vitt A4-papper men vad man vill, en teckning, ett kollage eller bara en bild.
 
Sedan kopierar man över det på ett tryckpapper, och sedan pressar man pappret på tygkassen i några sekunder under ett skitvarmt järn, och sedan tar man bort skyddspappret och sedan är det klart! Allas påsar blev skitfina. Klara hade ritat allt på fri hand, och hon är himla bra på att rita! Hon har en unik och snygg stil. Elina hade gjort ett kollage med najsa bilder. Jättefina färger. Och jag hade klistrat ihop lite olika grejs.

Här är resultatet:
image158

Tja, jag är väl rätt nöjd, men jag ser fram emot att göra en till någon gång. Jag ska ju ner igen om en månad :). Då ska jag ha en bra idé.
Skägget klippte jag från en tidning och det högra ögat är Regina Spektors. O:et i Moa är från ett repotage med Sahara hOtnights, och texten högst upp är från Frou frou´s låt The dumbing down of love. Väldigt bra låt.

När vi var klara skulle vi egentligen gå och möta A,M och E och fika med dem, men då kom en kvinna från Svenska Dagbladet och undrade om vi ville prata lite om ungdomar och internet. Vi besöt att hoppa fikat och vara med på intervjun. Fast det var inte riktigt som en intervju, mer som ett samtal och hon frågade lite frågor.
Sedan skulle fotografen ta bilder när Klara satt vid datorn och jag och Elina skulle liksom "hänga" över hennes axel. Det kändes lite smått obekvämt men det var kul när hon sa, Elina kan du sätta armen på Klaras axel?. Elina såg väldigt käck ut. Sedan gick vi ut och tog lite kort. Hoppas det blev bra. Men det får man se imorgon! Köp alltså Svenska Dagbladet imorgon, Måndag och checka in oss.

Nu blir det lite bilder.
22801-156
En kjol som jag provade på weekday, som var skitsöt men lite dyr. Från Ida Sjöstedt.

22801-151
MINA DRÖMMARS KLÄNNING. Är den inte helt underbar? Fast den var snyggare i verkligheten och när den satt på min kropp.


22801-147
Våra påsar efter söder. Väldigt mörka.

22801-152
Engla hoppar i min säng. :) Hon är söt som socker.

22801-149
Mina fötter i Englas minitofflor. Som var kor.

22801-148
Englas gosedjur. Från vänster: Ester, Apis och Kissen.
Sedan ser man Klaras egensydda kjol längst till höger som en liten bonus.

22801-150
Klara tittar på kartan. Ja, vi hade karta i Stockholm. Nej, vi hittar inte.
Det är klart att vi hittade inne i själva city men vägen dit från centralen var inte så lätt!
Centralen ligger ju iochförsig inne i city men drottninggatan var inte så lätt att hitta! Men
när vi väl var där så gick allt som smort. Och på söder hittar man ju bättre än i city.
Kartan är väldigt behändig att ha när man ska hitta till butikerna som inte ligger rå-centralt.
FAKTISKT.

En liten, liten lista på de kändisar vi såg i Stockholm:
1. Christine Meltzer, från heybaberiba. Hon höll på att spela in en sketch eller nåt utanför wayne´s när vi åt lunch där :) Det var roligt.
2. Amanda Jensen.
3. Nån snubbe från lyxfällan som jag aldrig sett förut.
4. Elin Kling. Men räknas hon som en kändis? Kanske det.

DET VAR DET. Tack för mej och godnatt. Björn Gustavsson är underbar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0