Den bästa sommaren.

Igår var jag med min bff Klara och vi såg på Fucking Åmål och Den Bästa Sommaren. Två av de bästa svenska filmerna alltså. Den bästa sommaren är en av de bästa filmerna faktiskt. Så himla fin, rolig, allvarlig och kärlekig. Sen är alla så fina i den filmen också. Farbror Johansson som klipper sig och målar om bara för att fröken Svanström ska komma över på en kopp kaffe. Och Annikas underbara klänning och jacka som hon har på sig när hon för första gången träffar Mårten och farbror Johansson. Dessutom har hon en fantastisk liten mössa med en tofs. Och underbart hår. Man blir bara glad av den filmen. Filmer som är fina och har fint slut gör mig så glad i hjärtat. 

                    

Här har ni nu min filmsmak:
Bästa Film: Moulin Rouge
Bästa drama: Broke Back mountin
Bästa svenska film: Den bästa sommaren, En kärlekshistoria, Den bästa av mödrar och Fucking Åmål
Bästa komedi: Fourty year old virgin och På smällen. Och kanske Kopps också. När jag såg den första gången skrattade jag så jag grät typ. 
Bästa action (eller jag vet inte ens om dessa filmer är action..men jag tror det. Eller thriller kanske?): Bourne-filmerna.

Andra jättebra filmer: Everything is illuminated, Amelie från Montmatre, Tjenare Kungen, BIG, Forrest Gump, Sound of music och Linas kvällsbok.


Amelie i Amelie från Montmatre har nog Frankrikes sötast hår.


Ivar har så fina fina fina kläder. Om han gick på min skola skulle jag nog också vara kär i honom.
Och kolla hans hår. Och hans leende.


Okej, nu ska vi se ifall jag kan namnen.. Högst upp från vänster: Maria, Birgitta, Friedrich, Louisa, Kurt, Martha, Gretl och...ööööh shit vad hette den sista!? Måste fuska och kolla på Wikipedia...Äh. Jag hade helt många fel...Såhär ska det vara tror jag: Maria, Birgitta, Friedrich, Liesel, Kurt, Martha, Gretl och Louisa. Ganska många rätt hade jag ändå! Haha men det som är sjukt i Sound of music är att mamman dog för sju år sedan men Gretl är fem år...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0